Sertifioitu laatujärjestelmä on todiste laadukkaasta työstä

Cora Refinish Oy on auditoinut laatujärjestelmänsä ja odottaa sertifikaattia

Cora Refinishin toiminta on laadukasta ja vakiintunutta, ja asiakastyytyväisyytemme on korkealla vastatoteutetun asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan. Tärkeimmät prosessit on hiottu kuntoon, ja toimimalla yksilöinä yhteisesti sovitulla ”talon tavalla” takaamme asiakkaillemme tasaisen luotettavan laadun. Päätimme sertifioida tämän yhteisen tavan toimia ja voimme ylpeinä esittää, että Bureau Veritas on nyt suorittanut laatujärjestelmämme auditoinnin ja odotamme sertifikaatin saamista.

ISO 9001 on maailman tunnetuin standardi, joka antaa perusvaatimukset yrityksen laadunhallinnalle. Se ottaa kantaa asiakastarpeiden vaatimusten täyttämiseen ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseen.  Sertifioinnin saavuttamiseksi olemme työskennelleet laatujärjestelmäasiantuntijan Taisto Leinosen johdolla Coran henkilöstön osallistuessa aktiivisesti prosessien kuvaamisen ja kehittämiseen.

Taisto Leinonen on työskennellyt autoalalla yli 40 vuotta, ja nyt hän on jo eläkkeellä. Hän on tehnyt merkittäviä rooleja työnjohtajana ja toimialajohtajana. Hänen suurimmat työnantajansa ovat olleet Veho ja E. Hartikainen Oy.

Laatujärjestelmien tekeminen aloitettiin Veholla 2000-luvun alussa. Laatujärjestelmien tekeminen oli silloin huomattavasti tarkempaa. Viilattiin jokainen pilkun paikkakin, ja silloin ajattelin, että mikähän tästä tulee? Jälkeenpäin olen todennut, että siitä oli merkittävästi hyötyä. Esimerkiksi tiedonkulkupalaverikäytäntöjen myötä tuli luonnollinen tekemisen tasaisuus, selkeä ohjeistus ja tavoitteet. Edellä mainitut ovat hyviä asioita johtamisessa, Taisto muistelee.

E. Hartikainen Oy:llä Leinonen oli mukana ISO 9001:2015 -sertifiointiprosessissa. Hänen mielestään vuoden 2015 versio keskittyy johtamiseen ja on käytännönläheinen. Leinonen kiteyttää, että kummaltakin työnantajalta hän on saanut hyvän opit laatujärjestelmän tekemiseen ja ylläpitämiseen.

Työ ei lopu sertifikaatin saamiseen

Taiston mielestä Coralla laatujärjestelmän tekeminen on mielenkiintoista, ja tekeminen on ollut helppoa, koska valmista aineistoa on paljon, ja henkilökunta on ollut asiasta kiinnostunut. Työtyytyväisyydestä huolehtiminen on Coralla hänen mielestänsä hyvällä mallilla ja Taiston kokemuksen mukaan henkilökunnan vaihtuvuus on vähäistä.

Projektissa Taisto on huomannut, että poikkeamien ja reklamaatioiden dokumentointi on ollut ehkä heikompaa mutta parannettavissa. Laatutiimin työskentely on hänen mielestään sujunut kuten tämän kaltaisissa projekteissa yleensä: kaikilla on omia mielipiteitä ja näkökantoja. Näin pitää ollakin, jotta saadaan hyvä lopputulos. Ja Corassa on saavutettu Taiston mukaan kaikista asioista  erinomainen lopputulos. 

Julkiset yhteisöt, isot yritykset ja kone- ja automaahantuojat joko vaativat tai sitten saavat lisäpisteitä tarjouskilpailussa, kun laatujärjestelmä on sertifioitu. Sertifikaatti tuo myös edelläkävijän maineen yritykselle. Kun yrityksellä on sertifikaatti, yrityskuvan täytyy olla hyvä nyt ja myös jatkossa, laatujärjestelmien asiantuntija Taisto Leinonen muistuttaa.

Työ ei siis ole ohitse: kun odottamamme sertifikaatti saapuu, se tukee meidän toimintamme ja prosessien laadun ylläpitämisessä ja jatkuvassa kehittämisessä.  Säännöllisissä auditoinneissa seurataan, miten olemme käytännössä täyttäneet tavoitteet.

Pin It on Pinterest