Cora toimitti vauriokorjausvälineet Hedin Automotiven uuteen toimipisteeseen

Täyden palvelun paketti uuteen vauriokorjaamoon

Hedin Automotive (Laakkosen yrityskauppojen myötä nykyisin Hedin Automotive) uudisti vauriokorjaustoimintojaan Tampereella kuluneena kesänä, jolloin Lokomonkadulle avautui uusi vauriokorjaamo ja maalaamo.

Cora Refinish vastasi maalaamon varustuksesta muun muassa USI Italian maalauskammion, kahden autopaikan esikäsittelytilan ja maalien sekoitushuoneen sekä ruiskunpesuhuoneiden osalta.

Maalaamon tehokkuus ja työergonomia olivat suunnittelussa alusta asti mukana. Molemmille esikäsittelytilan työskentelypaikoille asennettiin lattiarakenteeseen upotettu paineilmatoiminen Herkules HLS 3213 Airgomatic -nostin.

Myös maalauskammiossa on upotettuna sama nostin, joka helpottaa työskentelyä auton yleisempien vaurioiden korjauksissa. Yleisesti voidaan todeta, että suurin osa vauriokorjaukseen tulevien autojen vaurioista sijaitsee ikkunoiden alapuolisessa osassa autoa. Näin työskentelystä tulee ergonomisempaa, kun auto saadaan sopivalle työskentelykorkeudelle esikäsittelytilassa sekä maalauskammiossa.

Maalauskammio on varusteltu lattiarakenteeseen asennetulla nostimella.

Nykyaikaisia ratkaisuja

Esikäsittelytilan autopaikat on nostimien lisäksi varusteltu myös muilta osin käyttäjäystävällisesti. Esikäsittelytilojen kattosuodatinrakenteen alapuolelle rakennettu IRT Rail System – kiskokuivausjärjestelmä mahdollistaa infrapuna-/UV-kuivaimen liikuteltavuuden koko esikäsittelytilan alueella. Katossa IRT 4-20 Combi IR-UVA -kuivain liikkuu kiskoilla autopaikalta toiselle vaivatta,

eikä lattiaritilöiden päällä tarvitse liikutella pyörillä kuljetettavaa kuivainta. USI Italian ohjauskeskus myös tunnistaa, kummalla autopaikalla kuivain on ja tekee työskentelystä turvallista.

Esikäsittelytila voidaan jakaa kauko-ohjattavalla verholla, jolloin koko tila voidaan hyödyntää.

Sähkönsyöttöä myöten hiottu kokonaisuus

Lisäksi varustimme esikäsittelytilojen autopaikat Mavelin paineilmakeloilla ja sähkökeloilla, joista käyttäjän on helppo ottaa tarvittava sähkönsyöttö esimerkiksi Mirkan hiomakoneille ja imureille. Toteutuksessa työskentelyn turvallisuus on myös huomioitu, eikä sähkölaitteita voida käyttää erehdyksissäkään esikäsittelytilan ollessa ruiskutustyövaiheessa. Esikäsittelytila ”huuhtelee” eli vaihtaa ruiskutustyön jälkeen esikäsittelytilan ilman, jonka jälkeen sähkönsyöttö palaa sähkölaitteille.

Energiakustannukset minimiin

Energiakustannusten noustessa myös energiansäästöön on panostettu uusissa maalaamoissa. Maalauskammion energiansäästöventtiili pienentää moottorien pyörimisnopeuden 60 % maksimista, kun ruiskutusvaiheessa maaliruiskun paineilmaa ei käytetä säädetyn ajan jälkeen. Näin moottoreita ei käytetä maksimi-ilmanvaihtomäärällä turhaa, ja samalla säästetään sähköä.

Pienempien paikkamaalausten ja korjausten osalta IR-UV-kuivain toimii myös tehokkaampana vaihtoehtona koko työskentelytilan lämmitykselle. Esikäsittelytilassa on mahdollista käyttää myös vain toista autopaikkaa, joka on kauko-ohjatuilla moottoroiduilla verhoilla erotettu muusta maalaamosta.

Voidaan myös nykyään pitää vakiona, että kaikkiin maalauskammioihin ja esikäsittelytiloihin asennetaan lämmön talteenottokuutio eli ristipuhalluskennosto. Kennosto kerää ulos puhallettavasta ilmasta lämpöä talteen ja esilämmittää sillä sisään tulevan ilman. Näin suorakaasupolttimen tai öljykehittimen lämmöntuottotarve pienenee, jolloin myös energiankulutus pienenee.

Kuivaimet liikkuvat näppärästi katossa, eivätkä ne vie tilaa tai ole tiellä.

Otathan laiteasioissa yhteyttä meihin heti tänään!

050 4646755 • jasse.karuma@corarefinish.fi

Pin It on Pinterest