Maailmanmestaruus maalaamossa
Bottas ajeli Monacossa pronssille, ja Suomi taisteli jääkiekon MM-kisoissa kultaa voittaen upealla joukkuepelillä Ruotsin, Venäjän ja finaalissa Kanadan. Suomen jääkiekkohistorian kolmas maailmanmestaruus veti Jannen suupieliä hymyyn hänen kurvatessaan Audillaan maalaamon parkkiruutuun.
Olipas urheilullinen viikonloppu.
Avattuaan oven Janne leimasi itsensä ProcessManagerilla saapuneeksi työpaikalle ja näki että Risto ja Hessu olivat jo saapuneet. Samalla Janne vilkaisi näytöltä päivän työtilanteen. Hänellä oli ruiskutusviikko. Hessu teki yleensä pelkästään purkua ja kasausta sekä maalauksen pohja- ja viimeistelytöitä, mutta Riston kanssa he ruiskuttivat vuoroviikoin. Janne oli omistajayrittäjä ja talon paras maalari, mutta ruiskutustaitoa täytyy talossa löytyä muiltakin. Siten varmistetaan töiden läpimeno myös lomien ja sairauspoissaolojen aikana.
Vaikka oli maanantai, oli työn alla neljä autoa. Kärsittyään pitkään maanantaiaamujen ja perjantai-iltapäivien työpulasta keksi Janne alkaa tarjota hyvitykseksi autopesulahjakortin, mikäli työ voidaan ottaa yli viikonlopun. Panostuksella oli ollut merkittävä vaikutus, eivät kaikki näköjään aina tarvinneetkaan autoaan viikonlopuksi.
Toiminnanohjaus helpoksi ProMalla
ProcessManagerista eli ProMasta Janne näki että Hessu aloittaisi viimeistelemällä perjantaina ruiskutetun Bemarin, Risto jatkaisi Passatin pohjatöitä ja hänellä itsellään oli ruiskutusvalmiina Golf ja vielä odottamassa perjantaina juuri ennen töiden päättymistä saapunut Focus. ProMasta näkyi että puoliltapäivin oli tulossa Mazda peltisepältä ja iltapäivällä kaksi uutta työtä lisää parista autoliikkeestä. ProMan näytöltä Janne näki myös, että oli tullut luvattua Focus luovutuskuntoon jo maanantai-illaksi joten se pitäisi siis saada väriin ennen Passattia. ”Hyvä kun tuli hankittua tuo ProMa. Sen avulla kaikilla on selkeä kuva tehtävistä töistä ja töiden kiireellisyysjärjestyksestä”, tuumi Janne harppoessaan vaihtamaan haalarit ylleen.
Hessu klikkasi iPadinsa ruutua ja työaika Bemarille alkoi juosta. Klikkaamalla uudelleen Hessu tarkisti vielä mitä Bemarille piti tehdä. Cabas-laskelma ja vauriokuvat selkeyttivät tehtävän ilman että tarvitsi vaivata Jannea. Myös Risto klikkasi Passatin työajan juoksemaan.
Samoin teki Janne Golfin kanssa. Tablettinsa ruudulta Janne tarkasti Golfin värikoodin ja siirtyi sekoitushuoneeseen. Golfin väri oli mitattu PPG:n uudella spektrofotometrillä RapidMatchillä GO:lla jo sen saapuessa, ja nyt oikea variaatio odotti PaintManagerin sekoitusjonossa. Hiljattain Janne oli hankkinut myös automaattisen Daisy Wheel -sekoituskoneen johon Janne asetti tyhjän astian, valitsi haluamansa maalimäärän – tällä kertaa 75 grammaa – ja painoi nappia, jolloin kone aloitti huiputarkan sävynvalmistuksen.
Sillä aikaa kun Daisy Wheel teki sävyä, laittoi Janne USI-maalauskammion energiaa säästävälle valmisteluvaiheelle ja aloitti suojauksen viimeistelyn ja pölyjen pyyhinnän maalattavilta pinnoilta. Kun auto oli valmis ruiskutukseen, oli Daisy saanut sävyn tehtyä ja Janne pääsi viivytyksettä ruiskuttamaan.
Saatuaan Envirobasen pintaan vaihtoi Janne kammion haihdutusvaiheeseen ja hyödynsi haihdunta-aikaa nappaamalla käteensä uuden akkukäyttöisen Mirka ARP-B -kiillotuskoneen siirtyen sitten Focuksen kimppuun. iPadiltaan Janne klikkasi Focuksen työajan käyntiin.
Jo vuosia siten Janne oli todennut että työ on paras aloittaa aina sävyn valinnalla. Turhaa ajanhukkaa laittaa auto ruiskutusvalmiiksi ja alkaa sitten miettiä, että mikähän olisi oikea sävy. Joskus sävyn valinta oli ollut aikaa vievää variaatiokarttojen selailuineen ja värimallien ruiskuttamisineen, mutta Janne oli hankkinut uusimmat välineet ja opetellut käyttämään niitä huolella.
Hänen kokemuksensa RapidMatchGO-värimittarista olivat niin hyviä että useimmiten hän luotti kameran valintaan käyttämättä aikaa valinnan tarkastamiseen variaatiokartalla. Sen Janne oli oppinut kantapään kautta että spektrofotometrillä mitattava maalipinta oli oltava kiillotettu täysin naarmuttomaksi. Silmälle lähes näkymättömät pesunaarmut tai vastaavat saattoivat vaikuttaa valon heijastumiseen niin häiritsevästi, että hyvin kiillotettu tai kiillottamaton pinta saattoi antaa aivan eri tuloksen.
Uusi akkukäyttöinen Mirka ARP-B ja oikeat aineet tekivät kiillottamisesta nopeaa ja helppoa. Janne valitsi mittausalueen korjattavalta alueelta ja se oli hetkessä kiillotettu. Sitten mittaus RapidMatchGO:lla ja tuloksen lataus PaintManager-ohjelmaan. Match rating oli hyvä ja Janne tiesi että on turha hieroa sen enempää. Sävy on taatusti häivytyskelpoinen ja hänen maalaamossaan korjausmaalaus tehdään häivyttäen – aina. Ja siksi sävyjen vuoksi maalauksia uusitaan erittäin harvoin.
Täsmälliset sävyt Daisy Wheelillä
Janne laittoi taas Daisy Wheelin sävyntekotöihin ja latasi sitten uuteen 1,2 I -suuttimella varustettuun SATAjet X 5500 -ruiskuun PPG D8175 -kirkaslakan, jolla lakkaus tapahtuu kertakäynnillä kammiossa. Käveltyään kammioon Janne kytki ruiskun paineilmaan ja painoi liipaisimesta, jolloin USI Chronotech -kammio siirtyi automaattisesti ruiskutusvaiheeseen. Muutaman minuutin kuluttua lakkaus oli valmis ja Janne valitsi kuivausvaiheen. USI:n lämpötila kohosi ohjelmoidusti ensin hetkeksi 70 celsiusasteeseen ja aleni pian 60 asteeseen. Viiden minuutin kuluttua maalaus oli kuiva.
Janne klikkasi tabletillaan Golfin ruiskutusvaiheesta viimeistelyvaiheeseen jotta Hessu näkisi työn olevan valmis viimeistelyyn. Myös peltikorjaamossa nähtäisiin ProMan kautta työn olevan lähes valmis, ja palautuvan pian heille. Samalla Janne näki että Hessu oli saanut Bemarin luovutuskuntoon ja teki nyt jo Focuksen pohjatöitä. Kyseessä oli pieni vaurio ja koska työllä oli kiire, käyttäisi Hessu PPG:n D8082 UV-primeria ja auto olisi muutaman minuutin päästä jo viimeistelyhionnassa.
Jannea suorastaan hymyilyttivät nykyiset nopeat jääkiekkoilijat ja nopeat automaalauksen aineet ja apuvälineet. Hän kävi ottamassa Daisy Wheelistä pois valmiin sävyn ja laittoi Daisyn tekemään Passatin väriä, joka oli jo sekoitusjonossa. Jannen hymy vain syveni kun samaan aikaan sisään astui maalitoimittajan jakelija Jukka, joka toi varastoon uudet tuotteet ProcessManager-varastonhallintaohjelman automaattisesti tekemän tilauksen perusteella.
Kaukana takana olivat ne ajat, jolloin jokin tuote saattoi päästä loppumaan kun ei kiireessä ehtinyt tekemään tilauksia huolella. Nyt Jannella oli jopa aikaa kuunnella edustajan tuoreimmat tuoteuutiset ja tekniset vihjeet. Jukka kertoi yllättävän uutisen että sävykarttojen valmistuksesta saatetaan tulevaisuudessa luopua. Huhujen mukaan eräs toinen maalivalmistaja olisi jo tehnyt sellaisen päätöksen.
Uutinen ei Jannea hätkähdyttänyt. Olihan jo nyt karttojen tarve vähentynyt ja sävymittarit todennäköisesti kehittyisivät edelleen hyvin nopeasti. Jos karttojen valmistukseen käytettävä rahamäärä käytettäisiin sävymittareiden kehitykseen, niin toisi se taas nopeutta työskentelyyn kun aikaa vievä karttamallien ylläpito ja variaatiovalinta niiden ja sävyntarkistuslamppujen avulla jäisivät pois.
Edustaja heilautti kättään ja jatkoi kierrostaan. Janne näki tabletiltaan että kuljettaja oli tuomassa peltikorjaamolta jo myöhässä olevaa autoa. ”Eipä tarvitse tuonkaan perään soitella, kun on ProMa käytössä”, ajatteli Janne tyytyväisenä. Hän tiesi että myös autoliikkeessä seurataan tarvittaessa ProMasta töiden etenemistä. Auton viimeistelyn jälkeen lähtee lisäksi automaattinen tekstiviesti auton noutovalmiudesta. Puhelinkyselyihin vastaamisen ja soittelun sijaan voi ajan nyt käyttää olennaiseen, eli laskutettavaan työhön.
Suomi on jääkiekon maailmanmestari ja PPG maalauksen.
Janne nappasi Daisy Wheelin tekemän Passatin värin ja lähti hallin puolelle jatkamaan niitä hommia joita koneet eivät vielä osaa tehdä.