Tähtäimessä Ahvenanmaan valloitus kolarikorjauksessa
Tammikuussa 2020 Ålands Fordonsskadecenter avasi ovensa tarjoten monipuolisia palveluja peltivaurioiden korjaamiseen ja kolarimaalauskseen sekä muihin maalaustöihin. Suuri osa toimeksiannoista liittyy erilaisiin vakuutustöihin. Tällä hetkellä yrityksellä on 10 työntekijää. He ovat ylpeitä Ahvenanmaan suurimman korjaamon tittelistä.
Ålands Fordonsskadecenter on Ahvenanmaan suurin korjaamo
Miten Skadecenter hyödyntää ProcessManageria?
ProcessManager on erityisesti viestintätyökalu johtamiseen Skadecenterillä. Yrityksen sisäinen viestintä toimii saumattomasti ProcessManagerilla. Ohjelma on helppokäyttöinen ja räätälöitävissä yrityksen tarpeisiin. Skadecenterin kaikki vauriokorjaustyöt tulevat Cabas-integraation yli ProcessManageriin, jossa jokaisen peltisepän työt suunnitellaan korjaamossa hyvissä ajoin etukäteen. Tämä helpottaa myös maalaamon toimintaa, kun tiedetään, milloin työt saapuvat peltisepiltä ja koska irto-osat tulee olla valmiiksi maalattuja.
Erityisen paljon on panostettu myös varaosien hallintaan ja niiden kateseurantaan. Oikea osa tulee tilata ajoissa, jotta se on saarella silloin, kun auto korjataan.
Syksyn aikana Skadecenter on alkanut hyödyntää enemmän järjestelmästä saatavaa tulosdataa vauriokorjaamon tehokkuudesta. Jo muutaman Coran kanssa pidetyn palaverin jälkeen avainluvuista kertovat taulukot ja kuvaajat oli säädetty vastaamaan yrityksen tarpeita. Nyt Skadecenterillä voidaan helposti seurata oikeaa tietoa läsnäoloista ja työajoista, laskutetun työajan suhteesta vauriolaskelman työaikaan ja käytetystä materiaalista suhteessa vauriolaskelman määriin.
Huippuunsa viritetty vauriokorjaamo
Skadecenterin kanssa yhteistyö on ollut mielekästä Coralle, sillä on hienoa ja opettavaista nähdä, kuinka alan uusimmat innovaatiot ja parhaat käytännöt parantavat asiakasyrityksen tuottavuutta. ProMan lisäksi Skadecenterillä on käytössä kaikki saatavilla olevat PPG LINQ -konseptin mukaiset tuottavuutta parantavat työvälineet.
Heti kun maalaamo aloitti toimintansa, siellä otettiin käyttöön ProcessManagerin varastohallintajärjestelmä ja automaattinen värinsekoituskone MoonWalk. Tänä kesänä kokonaisuus kruunattiin PPG:n uusilla värivalintatyökaluilla.
”Saaristossa on erityisen tärkeää saada tekninen tuki nopeasti, ja tässä asiassa arvostamme yhteistyötämme Coran kanssa. Cora on aina valmis auttamaan ongelmissa, liittyivät ne sitten väriin, tietokoneeseen tai maalauskammioon”, aluepäällikkö Magnus Lindqvist toteaa.
ProcessManager-tuotannonohjaus lyhyesti
ProcessManager on laaja autojen vauriokorjaukseen kehitetty tuotannonohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa tuotannon suunnittelun maalaamossa ja peltikorjaamossa. ProcessManager on käyttäjälleen edullinen ratkaisu: se toimii selainpohjaisesti kaikilla tietokoneilla ja älylaitteilla, eikä aiheuta asennuskuluja. Ohjelman kiinteä hinta sisältää kaikki toiminnallisuudet, joista voidaan valita käyttöön ne, mitä tarvitaan, ja toiminnan niin vaatiessa saadaan lisää ominaisuuksia käyttöön ilman erillisveloitusta.
ProcescManager on mahdollista integroida Cabas-laskentaohjelmaan, jolloin korjausajat, materiaalit, valokuvat ja autojen varaosat päivittyvät ProcessManageriin. Kun ohjelma integroidaan automaattiseen värinsekoituskoneeseen, ja kun työvuorosuunnittelu sekä tuotannonohjaus hoidetaan samalla ohjelmalla, on kaikki korjaamon tarvitsema tieto käsiteltävissä yhdessä paikassa.
Keskitetty prosessin hallinta mahdollistaa entistä paremman ja tehokkaamman viestinnän yrityksen eri sidosryhmien välillä. Yhä tärkeämmäksi asiaksi vauriokorjaamoissa nopeutuvan työtahdin myötä nouseekin juuri sisäinen kommunikaatio.